De basics van Google Analytics: deel 2

Google Analytics is een onmisbare bondgenoot in het beheren van een succesvolle webshop. De data die je verzamelt over je website, bezoekers en aankopen, kan je helpen om nieuwe klanten te vinden en omzet te verhogen.

 

Omdat de implementatie wel meer inspanning vergt dan het plaatsen van een paar meetcodes, zijn hier enkele do’s en don’ts in de Google Analytics van je webshop. Deze week deel 2: de geoptimaliseerde e-commercefunctionaliteit in Google Analytics.

 


Kom naar onze training Google Universal Analytics op 3 juni.


 

In deel 1 vertelden we waar je best op let voor je Google Analytics onder handen neemt. Onder andere kan je enkele KPI’s bepalen om te controleren hoe je webshop draait. Vervolgens moet je de geoptimaliseerde e-commerce-module implementeren om deze KPI’s te kunnen meten. Deze implementatie is een stuk lastiger dan de conventionele e-commercemodule, maar hoe vollediger je de module implementeert, des te nuttiger is de informatie die je terugkrijgt. Je moet namelijk de volgende meetcodes laten plaatsen om het winkelgedrag van je bezoekers te kunnen bepalen:

 

• de impressies en kliks op de promotiebanner op de homepagina

 

• de impressies en kliks op de productcategorie- en merkpagina’s

 

• de impressies en kliks op de productdetailpagina’s

 

• de productverwijderingen uit de winkelwagen

 

• de ‘click-throughs’ naar de check-out

 

• de keuze van de betaalmethode of type verzending

 

• het aantal bestellingen

 

Via de geoptimaliseerde e-commerce-module breng je met andere woorden het volledige winkelgedrag van je bezoekers in kaart. Dat vergt wat meer inspanning dan het plaatsen van één meetcode en de implementatie kan daarom best in twee fases uitgevoerd worden. De twee fases bestaan uit de implementatie van meetcodes voor de winkelwagen en check-out enerzijds, en de productcategorie- en detailpagina’s anderzijds.

 

Fase 1

Hierin implementeer je de meetcodes voor de metingen in de winkelwagen en check-out. Het is belangrijk dat je na afloop van deze implementatie controleert of alle metingen naar behoren werken. Een voorbeeld: indien je de meting voor de producttoevoegingen niet correct instelt, kan je ook geen winkelwagenconversie gaan bepalen. De winkelwagenconversie bereken je door het aantal bestellingen te delen door het aantal winkelwagenbezoekers.

 

Fase 2

Implementeer in deze fase de meetcodes voor de productcategorie- en productdetailpagina’s. Optioneel kan je ook de meetcodes voor de promotiebanner op de homepage laten plaatsen om de impact van deze interne promotie te bepalen.

 

Ten slotte moet je in Google Analytics de schakelaar “Geoptimaliseerde e-commercerapportage inschakelen” onder “Instellingen” op de beheerderspagina actief activeren en een herkenbare naam geven voor je winkelwagen- en check-out-stappen onder “Labels”.

 

Voordelen van de geoptimaliseerde e-commercemodule

De geoptimaliseerde e-commercemodule heeft enkele voordelen ten opzichte van de conventionele module. Hier zijn enkele zaken die je met de juiste instellingen kan controleren.

 

• Bekijk welke productcategorieën bezoekers het meest gebruiken om een product in hun winkelwagen te plaatsen. Kijk hiervoor naar de ‘click-through rate’ vanuit je productcategorie- en productdetailpagina’s.

 

• Onderzoek de click-through rate vanuit je interne promotiebanner op de homepage. Op die manier wordt het duidelijk hoeveel bezoekers converteren na op de banner te klikken.

 

• Bestudeer welke betaal– of verzendopties bezoekers verkiezen.

 

• Ga op zoek naar de oorzaak van weglekkende omzet: wanneer haakt de bezoeker af in de winkelwagen of check-out?

Wat heeft echt een impact op online omzet?

Om meer te leren over het gedrag van bezoekers is het aangeraden om hun acties onder de loep te nemen. Kijk naar de beslissingen die ze nemen, en beslis kritisch of die echt impact hebben op de online omzet. Enkele voorbeelden van acties die het waard zijn om in het oog te houden:

 

• Gebruikte filters bij het zoeken

 

• Gestelde vragen aan de live chat, waarbij je kan nagaan of die livechat echt een gevolg had op conversie

 

• Bekeken reviews: converteren bezoekers die een review in je shop bekijken eerder dan bezoekers die dat niet doen?

 

• Interactie binnen je winkelwagen en check-out: haken klanten af wanneer je pakweg een invulveld voor een kortingscode toevoegt aan het check-outproces?

 

• Klanten met of zonder account: hebben kopers met een account meer impact op de verkoop?

 

Tip: combineer de ingestelde gebeurtenissen altijd met een segment, zodat je de cijfers van een afgespeelde gebeurtenis kan gaan vertalen naar concrete informatie.

Productcategorieën als paginagroep

Paginagroepen zijn voor een webshop een must-have om mee te nemen tijdens een implementatie. Zo kan je namelijk de impact van de productcategorie- en merkenpagina’s op de online omzet gaan bepalen. Nog te vaak stellen webshops geen of te generieke paginagroepen in. Stel in elk geval je productcategorieën in als een afzonderlijke paginagroep. Een voorbeeld: je verkoopt voetbalschoenen en voetbalkleding in je webshop.

 

 

Deze productcategorieën moet je in een aparte groep plaatsen, omdat ze een afwijkende bestelwaarde vertegenwoordigen: reserveer voor je diensten- en over ons-pagina’s een aparte groep. Je wilt namelijk weten of je klantenservice-pagina’s een bijdrage leveren aan de online omzet. Zo kan je namelijk achterhalen welke dienstenpagina’s de meeste bezoekers raadplegen voordat zij een product in je webshop bestellen.

Samenvattend

Google Analytics biedt webshops uitgebreide mogelijkheden om het winkelgedrag in kaart te brengen. Daarom zou je het instellen van de geoptimaliseerde e-commerce module mee moeten nemen tijdens je implementatie. Maar het belangrijkste is om vóór de implementatie je belangrijkste KPI’s en vragen duidelijk voor ogen te hebben.

 

Op 3 juni organiseert Twinkle België in samenwerking met Business Meets IT een training Google Universal Analytics. Schrijf je nu in.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business