Iedere branche heeft zijn enfants terribles nodig om vernieuwingen te versnellen. Waarom kan u niet het enfant terrible van uw sector zijn?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Je kent ze wel. Het lastigste jongetje of meisje van de klas. Dat zich nooit aan regels houdt, de boel opjut en altijd vraagt “waarom?” en “waarom niet?”. Meestal onbegrepen. En toch zijn dát vaak de kids die later het meest bereiken. Eigenlijk heeft iedere branche enfants terribles nodig om vernieuwingen te versnellen. Zoals de ‘Jonge Turken’ in 1908 een einde maakten aan misstanden in het Ottomaanse Rijk.
 
We schrijven in dit artikel over de nieuwe rol voor het ‘enfant terrible’ van deze tijd. Tegenwoordig zien we dat de nieuwe leiders niet de leiders zijn die de gebaande paden volgen, maar juist de mensen die codes doorbreken. Die oproer stoken, prikkelen en porren. Die zichzelf en de mensen om hen heen continu uitdagen en stimuleren om dingen anders te zien. De enfants terribles dus!

Gevangenis of miljonair

Richard Branson kennen we als enfant terrible van de zakenwereld. Zijn leraar voorspelde dat hij óf in de gevangenis zou belanden óf miljonair zou worden. Beide zijn uitgekomen. Hij is groot geworden door risico’s te nemen en zich niet te laten beperken door de gevestigde orde of mogelijke mislukkingen. Van vliegtuigmaatschappij tot platenlabel; Branson stelt zichzelf steeds de vraag hoe het anders, beter kan. Naast zijn meer dan 400 commerciële Virgin-bedrijven is hij ook actief in de non-profit sector. Als één van de initiatiefnemers van The Elders bijvoorbeeld. Een groep van wijze mensen, waartoe onder andere Kofi Annan behoort en wijlen Nelson Mandela. The Elders zoekt naar antwoorden op de vraagstukken van deze tijd, wat aantoont dat enfant terrible zijn niet leeftijdgebonden is.
 
Een jongere invloedrijke enfant terrible is kunstenaar Daan Roosegaarde. Zijn gevleugelde uitspraak is: “Weg met die mening, kom met een voorstel!” Hij blijft ‘zeuren’ totdat mensen willen investeren. ‘Waarom kunnen we straten niet verlichten door planten? Waarom geen verf die overdag oplaadt en ’s nachts de snelweg verlicht?” Volgens hem kan technologie de wereld verbeteren, maar ‘staren we ons blind op Facebook’. Waar hij in eerste instantie werd gezien als lastig en onrealistisch, hangt iedereen nu aan zijn lippen.

Matras opschudden

In Frankrijk voert enfant terrible Le Fooding een tegenbeweging tegen de ‘traditionele Franse keuken’. Ze willen de Franse keuken uit het keurslijf halen en modernere creatievere chefs een kans geven. Zo brengen ze een gids uit als tegenhanger van de Michelin Gids. Inmiddels verkopen ze meer apps én gidsen dan Michelin.
 
Binnen het onderwijs zijn enfants terribles de leraren die via YouTube op hun eigen manier lesgeven. Omdat ze het niet eens zijn met het gewone schoolsysteem. De manier waarop zij lesgeven is razend populair onder kids en studenten. Zij zijn de nieuwe helden, omdat de leerlingen het nu eindelijk wél snappen.
 
Een enfant terrible dat eigenlijk zelf nog een kind is, is Boyan Slat. Toen hij als 16-jarige ging duiken in Griekenland raakte hij gefrustreerd over het feit dat hij meer plastic dan vissen tegenkwam in de zee. Al op de middelbare school legde hij de basis voor zijn ocean clean up-idee.
 
De opschudding veroorzaakt door al deze enfants terribles hebben we nodig om vooruit te komen. Zij laten namelijk zien dat het wél kan en versnellen de nieuwe ontwikkelingen die zo hard nodig zijn.

Wees zélf het enfant terrible

Ook consumenten gedragen zich steeds meer als enfants terribles. Zoals The Sum of Us laat zien: een platform van consumenten die zich organiseren en via crowdfunding campagne voeren. Bijvoorbeeld tegen Doritos. ‘The ad Doritos doesn’t want to see’ is een commercial over een stel dat groot Doritos-fan is. Wanneer ze trouwen krijgen ze tickets van Doritos naar ‘where it all starts’. Met veel enthousiasme stappen ze in het vliegtuig om vervolgens gedesillusioneerd te raken door de ravage die Doritos in het regenwoud aanricht voor het winnen van (zogenaamd gezonde) palmolie.
 
Als merk moet je dit niet als bedreiging zien, maar als een kans. Je moet deze enfants terribles omarmen, een rol geven. Zelfs een kanaal voor ze zijn. Luister naar ze, leer van ze, laat je door hen challengen en geef ze een springplank. Zij zijn het vliegwiel van vernieuwing en de sleutel naar succes in de toekomst. Dus: omarm de enfant terribles in je organisatie of nog beter maak je organisatie het enfant terrible van uw sector. Wees zélf het enfant terrible!