Achtergrond

Meet populariteit Facebookberichten met Google Analytics

Wie vaak berichten post op Facebook, vraagt zich wel eens af of dat eigenlijk wel nut heeft. Google Analytics kan u helpen om de impact van een bericht op te volgen.

 
Bedrijven en ondernemingen weten dat een Facebookbericht niet enkel geoptimaliseerd moet zijn voor het publiek, maar dat het ook belangrijk is dat die berichten gericht zijn. Het is moeilijk te controleren of een bericht de beoogde doelgroep bereikt, en of het bericht de gewenste interesse kan opwekken. Door de URL van die berichten te laten optimaliseren door Google Analytics, kan u dit makkelijk nagaan en opvolgen.
 
Door de gebruikelijke URL te voorzien van speciale tags, kan Google Analytics u meer inzicht verschaffen in uw online marketingcampagne. URL Tags worden simpelweg aan het einde van een gewone URL toegevoegd om de clikcs te tellen en te kijken waar gebruikers zich bevonden op het moment van de click. Alsof iemand verschillende links naar verschillende mensen zou sturen, om daarna te kijken welke van die links bij hem terecht komen.
 
Via Google’s URL Builder moet u enkel de gegevens invullen en u bent meteen vertrokken. Bij URL geeft u de URL van de pagina in waar u naar wil linken, bij Campaign Source geeft u de referent in, in dit geval Facebook, bij Campaign Medium het medium: e-mail, banner,… Bij Campaign Name geeft u de naam van het product of dienst in, bij Term de nodige keywords en ten slotte bij Content eventueel advertenties.
 
Google maakt dan voor u de speciale link aan, die u enkel nog moet posten op Facebook, in een gericht en geoptimaliseerd bericht. Deze methode is interessant voor bedrijven die willen nagaan hoe succesvol hun Facebookcampagnes in werkelijkheid zijn. Ook voor ondernemingen die naar adverteerders willen stappen met tastbaar bewijs, is dit een goede optie.
 
Op 23 oktober organiseren Smart Business en ZDNet een training rond het gebruik van Google Analytics. Op 6 november organiseren we een training over het efficiënt gebruiken van Facebook en Twitter voor bedrijven. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven voor beide trainingen vindt u op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business